Lees hieronder de meestgestelde vragen.
Indien u een andere vraag heeft, neem dan s.v.p. contact op met klantenservice@warmtebedrijfveenendaal.nl
Veelgestelde vragen
Indien u dit nog niet gedaan heeft, kijk dan snel onder ‘Mijn groene Warmte’ hoe u alles regelt.
Let op: Warmtebedrijf Veenendaal levert groene warmte voor ruimteverwarming en duurzaam verwarmd tapwater. U dient zelf uw elektriciteitsleverancier en waterleverancier te contracteren.
Bent u een particuliere klant? U vindt het 'Afmeldformulier groene warmte' onder 'Mijn Groene Warmte'. Vul het in en stuur het per post of per mail retour aan ons.
Belangrijk! Op het moment dat u het eind-meterstandenformulier met uw verhuurder of makelaar ondertekent, dient u hiervan eveneens een kopie te sturen naar Warmtebedrijf Veenendaal:
Warmtebedrijf Veenendaal klantenservice@warmtebedrijfveenendaal.nl Postadres: Telefoonweg 34, 6712 GC Ede.
U kunt aangeven hiervan gebruik te willen maken door een mail met dit verzoek te sturen aan klantenservice@warmtebedrijfveenendaal.nl
Wij sturen u dan bijbehorende documentatie op.
De oplossing is om een beetje water in de opening van de sifon te gieten en daarna een scheut zonnebloemolie of olijfolie. De olie gaat verdamping tegen en dit lost het geurprobleem direct op.
klantenservice@warmtebedrijfveenendaal.nl
of
Warmtebedrijf Veenendaal Postadres: Telefoonweg 34, 6712 GC Ede.
Heeft u nog andere vragen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice op 085 – 07 12 603
U betaalt elke maand hetzelfde voorschotbedrag; in de zomer en in de winter, ongeacht uw verbruik. Na een jaar ontvangt u een gespecificeerde jaarrekening, waarop u ziet of u geld terugkrijgt of dat u dient bij te betalen. Net als bij aardgas, geldt voor groene warmte; als u minder stookt, betaalt u ook minder.
Particulieren worden beschermd door de Nederlandse Warmtewet; u betaalt niet meer dan een gemiddelde bewoner van een identieke woning met een gasaansluiting. Bekijk het Tarievenblad Warmtebedrijf Veenendaal voor de actuele tarieven, zoals deze zijn vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Deze wettelijke vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. Houd er s.v.p. rekening mee dat het recht hebben op een vergoeding afhangt van uw individuele meterdata en uw precieze locatie in het warmtenet.
U hoeft uw compensatieverzoek niet aan ons door te geven; op het moment dat u recht heeft op een compensatie ontvangt u bericht van Warmtebedrijf Veenendaal.
U wordt niet gecompenseerd indien:
* U als klant, of de betreffende storing niet onder de compensatieregeling van de Warmtewet valt,
* De onderbreking van de levering van warmte is voorzien, mits de leverancier de getroffen verbruiker tenminste drie dagen van tevoren op geschikte wijze op de hoogte heeft gesteld; of
* De onderbreking van de levering van warmte zijn oorsprong vindt in de binneninstallatie van de verbruiker; of
* De storing korter duurt dan de gestelde wettelijke tijdsduur.
Na 12 maanden ontvangt u een eindafrekening van ons en ziet u of u dient bij te betalen of geld van ons terugkrijgt. Na deze 12 maanden passen wij het maandbedrag aan, aan uw persoonlijke situatie.
Indien u dit persoonlijke maandbedrag vervolgens wenst te wijzigen, dan kunt u dit per mail doorgeven op klantenservice@warmtebedrijfveenendaal.nl
Uw verbruik, vastrecht e.d. van de eerste onvolledige maand, worden verrekend in de jaarrekening die u na 12 maanden van ons ontvangt. Daarin leest u of u dient bij te betalen of geld terugkrijgt.
Voor de prijsstijging van onze warmte zijn er dus 2 redenen:
De SDE+ subsidie is verminderd Het produceren van groene warmte is duurder dan aardgas. Om de omslag naar duurzame energie mogelijk te maken, heeft de overheid SDE+ subsidie toegekend. Omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van de hoge aardgasprijzen, voor 2022 hogere maximum-warmtetarieven heeft vastgesteld, houdt de overheid er rekening mee dat een warmtebedrijf deze maximumtarieven volledig aan de klanten doorberekent. Als gevolg hiervan heeft de overheid de SDE+ subsidie verminderd.
De inkoopkosten zijn gestegen De hogere energieprijzen zijn één van de redenen voor een stijging van de inkoopkosten. Een stijging van de inkoopkosten betekent een hogere kostprijs van onze warmte.
Ook de beschikbare hoeveelheid aardgas vanuit Rusland speelt een belangrijke rol in de hoogte van energieprijzen. Als er minder gas beschikbaar is, kunnen de prijzen verder stijgen. Zeker is dat de warmtetarieven tot 31 december niet veranderen. De eerstvolgende keer dat de warmtetarieven wijzigen is per 1 januari 2023.
We hebben wel te maken met gestegen kosten van bedrijfsvoering, salariskosten, energiekosten en vermindering van subsidie voor de productie van de warmte. Daarom is het wel nodig onze tarieven aan te passen, zodat we continuïteit van levering kunnen garanderen.
De ACM bepaalt de maximum tarieven die we mogen vragen, en controleert daarnaast of onze winst niet te hoog wordt.
Er zit wel een schaduwkant aan deze redenering. De afgelopen maanden hebben we gezien dat een aantal prijsvechters failliet zijn gegaan. Consumenten werden geconfronteerd met een stijging van de kosten van honderden euro’s per maand. De lage prijzen bleken te laag om continuïteit te garanderen.
Om ervoor te zorgen dat warmteleveranciers geen misbruik maken van hun positie, controleert de ACM de markt. De ACM stelt maximum prijzen vast en ze controleren of warmteleverancier niet teveel winst maken. Op deze manier is de consument er ook zeker van dat ze een prijs betalen die niet te hoog is. Door de hoge energietarieven is warmte het goedkoopste alternatief, in vergelijking met een nieuw af te sluiten contract voor aardgas of elektriciteit.
Isolatiemaatregelen worden vaak gesubsidieerd, waardoor het aantrekkelijk kan zijn deze maatregelen nu te nemen.
Voor mensen met een laag inkomen zijn nog aanvullende mogelijkheden voor een financiële compensatie. Deze compensatie loopt via de gemeente.
U kunt ervoor kiezen om het voorschotbedrag aan de aangepaste tarieven aan te laten passen. U kunt daarmee een bijbetaling bij de jaarafrekening voorkomen. We adviseren u om het verbruikskostenoverzicht dat u eind januari ontvangt te bekijken. Op dit overzicht wordt gerekend met de nieuwe tarieven vanaf januari 2022 en kunt u zien of een bijbetaling wordt verwacht. Als u uw voorschot wilt aanpassen, kunt u via deze mail aangeven dat u uw voorschot wilt aanpassen. Wij passen het voorschot dan voor u aan en u ontvangt van ons binnen 7 werkdagen een bevestiging daarvan.
Als u in januari, februari of maart een jaarafrekening ontvangt, hoeft u niets te doen. Bij de jaarafrekening wordt het voorschotbedrag aangepast aan uw gemiddeld verbruik en aan de nieuwe tarieven.
Eenmaal per jaar, op 1 januari, wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht. Zo ben je er zeker van dat je het hele jaar hetzelfde tarief betaalt. Ook als de energieprijzen gedurende het jaar stijgen, blijft dit tarief tot het eind van het kalenderjaar onveranderd.
Op dit moment is er geen sprake van winst, wel van een positief rendement op de investeringen en we hebben een gezonde bedrijfsvoering. Eventuele winst die wordt gemaakt, zal de komende jaren direct opnieuw geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van het Slim Groen Warmtenet.
De ACM controleert of een warmtebedrijf teveel winst maakt. Zij mogen ingrijpen als een warmteleverancier te veel winst maakt. Zij kunnen verder onderzoeken of een warmteleverancier misbruik maakt van zijn machtspositie. En of zijn tarieven onredelijk hoog zijn.
Meer informatie : https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/warmte-informatie-voor-zakelijke-afnemers/warmtetarieven